سیزده بدر شطرنجی با مهدی کوثری در لندن ، همراه با جایزه !؟

پایگاه همدان شطرنج

دیگر نیازی به معرفی مهدی کوثری نیست. شطرنج باز با سابقه کشورمان که ساکن لندن هستند در ابتکاری جدید و جالب، مطالبی را به عنوان «سیزده بدر شطرنجی در لندن» برایمان ارسال کرده اند که شامل سیزده نکته جانبی راجع به مسابقات نامزدهای رقابت با قهرمانی شطرنج جهان است. اما باید بدانید که یکی از این سیزده نکته، حقیقت نداشته و دروغ سیزده است و از بین کاربزان گرامی که این دروغ سیزده را درست حدس بزنند ایشان به قید قرعه به یک نفر یک سریال نامبر سالانه پایگاه Playchess  اهدا خواهند نمود.


مشاهده ی گزارش دور رفت مسابقات

دور هشتم :

دور هشتم مسابقات بلافاصله پس از دور هفتم و بدون حتی یک روز استراحت برگزار شد. در این دور که دور اول از مرحله برگشت محسوب می شد، سه پیروزی هیجان انگیز رقم خورد اما مهمترین دیدار که بین دو صدرنشین یعنی کارلسن و آرونیان بود با نتیجه تساوی پایان یافت. 


قابل توجه: اگر اشتباه نکنم کارلسن در تمامی دورها، زودتر از حریفان در سالن و پشت میز حاضر شد!
حتی در برخی از دورها دقیقه ها زودتر پشت میز می نشست که ضمن تمرکز، زودتر با محیط آداپته شود

دیدار کارلسن و آرونیان در حالی به تساوی رسید که وضعیت به گونه ای شد که هیچ یک از طرفین نمی توانستند برای برد ادامه دهند. هرچند کارلسن پس از بازی در کنفرانس مطبوعاتی از نحوه بازی اش ابراز نارضایتی کرد اما شاید این تساوی حربه ای بود که انرژی خود را برای دیدارهای بعدی ذخیره کند چرا که تکرار عملکرد فوق العاده آرونیان در دور برگشت در هاله ای از ابهام بود.


در دور رفت مصاف روس ها با یکدیگر به تساوی انجامیده بود و این اولین پیروزی تمام روسی بود

نمایش ضعیف سویدلر روس در برابر هموطنش کرامنیک دور از انتظار و کمی قابل تامل بود. 30 حرکت نگذشته بود که سویدلر هرچه را که کرامنیک برای پیروزی به آن نیاز داشت در اختیارش قرار داد. پس از این باخت که اولین باخت تمام روسی بود، همان گونه که انتظار می رفت زمزمه هایی به گوش رسید و فرضیه هایی همچون «روس بازی» و «یکی برای همه، همه برای یکی!» مطرح شد. البته این وصله ها بعید است که به کرامنیک بچسبد اما به هر حال وی با این پیروزی در رده سوم و در فاصله یک امتیازی دو صدرنشین قرار گرفت.


تصویری از ایوانچوک قبل از شروع بازی! حالا خودتان تصور کنید آخر بازی چکار کرده است!! 
روزی که چوکی از میادین کناره گیری کند یکی از جذابیت های دنیای شطرنج را از دست خواهیم داد ...

ایوانچوک دق داد! بازهم باخت و بازهم به علت تنگی زمان! دیدار گریشوک و ایوانچوک که در شاخه «اژدهای سیسیلی» یا همان «سیسیلی دراگون» آغاز شد به وضعیت متعادلی رسیده بود که ایوانچوک در تنگی زمان و در حالی که ثانیه ها به صورت معکوس برایش می گذشتند با چند حرکت سراسیمه که به اشتباهی مهلک ختم شد به نفع گریشوک پایان یافت. گریشوک پس از پایان بازی در کنفرانس مطبوعاتی شادمانه عنوان کرد: "این اولین پیروزی من در شش سال اخیر در چهارچوب مسابقات قهرمانی جهان و کاندیداتوری در برابر ایوانچوک بود"

نکاتی راجع به شاخه یا واریانت سیسیلی دراگون
شاید برایتان جالب باشد که چرا این شاخه از دفاع سیسیلی، دراگون یا اژدها نامگذاری شده است
این شاخه اولین بار توسط "فیودور دوس-خوتیمرسکی" استاد شطرنج روسی به نام اژدها
نامگذاری شد چرا از نظر وی ساختار پیاده ای سیاه، شبیه صورت فلکی اژدها دراکو بود!
دوس-خوتیمرسکی [1965-1879] علاوه بر شطرنج از علاقه مندان سرسخت نجوم نیز بود 
ا


رجبوف امروز اصرار خاصی داشت که بازی را ببازد و گلفاند هم مراقب بود که اصلاً مزاحم کارش نشود!

اما تمشک طلایی دور هشتم به رجبوف رسید چرا که فجیع ترین باخت این دور را متحمل شد. تیمور رجبوف که در این دیدار بسیار بی روحیه بود، دو-سه سطح پایین تر از توانایی واقعی اش را به نمایش گذاشت. البته بوریس گلفاند با تجربه هم بسیار عالی وضعیت را مدیریت کرد و تنها در 32 حرکت! کار را تمام کرد و به نخستین پیروزی خود در این مسابقات دست یافت. 

«گری کاسپاروف» سال ها پیش گفته بود که گلفاند روزی قهرمان شطرنج جهان خواهد شد که البته با توجه به شانس خوبی که گلفاند در دوره گذشته از دست داد، وضعیتش در این جدول و همچنین سن و سالی که دارد بعید است که این پیش بینی به حقیقت بپیوندد. خدا را شکر!

سیزده بدر شطرنجی در لندن - نکته هشتم:  اگر "مگنوس کارلسن" را از نزدیک ببینید و موفق شوید با وی گپی بزنید، می بینید که از زمین تا آسمان با حال و روحیات شاد و پرشور ایرانی ها فرق دارد و حتی ممکن است از وی منزجر شوید! اما فراموش نکنید که هر ملتی خلق و خوی خاص خودش را دارد و معیار و محور جهان ما نیستیم. بنده بارها به نروژ رفته ام و همین مردمان، یکی از بهترین، منظم ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان هستند و استانداردهای زندگی در کشورشان بسیار بالاست.

ا
کارلسن پس از پایان بازی اش در حال انجام مصاحبه

دور نهم :

در حساس ترین دیدار دور نهم مسابقات "مگنوس کارلسن" به طرز معجعزه آسایی از باخت جست چرا که "ولادیمیر کرامنیک" با نوآوری اش در «شروع کاتالان» وی را حسابی غافلگیر کرد. دیدار "پیتر سویدلر" و "الکساندر گریشوک" هیجان انگیزترین دیدار تا به اینجای مسابقات بود اما سرانجام با نتیجه تساوی پایان یافت. "واسیلی ایوانچوک" پس از هفت ساعت رقابت جانانانه با "تیمور رجبوف" نخستین پیروزی خود در این مسابقات را رقم زد. اما مهمترین اتفاق این دور پیروزی "بوریس گلفاند" در برابر "لئون آرونیان" بود که سرانجام استاد بزرگ ارمنی را از صدر به زیر کشید. اکنون کارلسن 6 امتیازی به تنهایی در صدر است و آرونیان با 5.5 امتیاز و کرامنیک با 5 امتیاز به ترتیب در مکان های دوم و سوم به سر می برند.


نکته جالب اینکه در مرحله شروع هر چهار دیدار امروز حرکات d4 و c4 انجام شد!
ا

رشته، رشته شطرنج است ... رشته ای که حتی نابغه در اوجش هم بدون اشکال نیست ...
ا

مگنوس در شروع دیدار دائم قدم میزد تا اینکه کرامنیک با نوآوری اش در «کاتالان» حسابی غافلگیرش کرد
امید اول روس ها در این دیدار در شرف کسب پیروزی بود اما مهارت بی نظیر کارلسن مانع از آن شد
ا

حالا این کرامنیک است که میز را ترک کرده و حریف جوانش را با افکارش تنها گذاشته است ...
ا

تصویر صدرنشین نابغه اما متزلزل از نمایی دورتر
ا

به زعم اکثر کارشناسان زیباترین بازی تا به اینجای مسابقات بین سویدلر و گریشوک برگزار شد
در این دیدار پیتر سویدلر روس که مهره سفید را در اختیار داشت در برابر "دفاع هندی شاه»
"گریشوک" (هموطن و دوست صمیمی اش) با انجام f3 در حرکت پنجم، وارد شاخه «زمیش» شد 
اما گریشوک در حرکت 12 ضمن قربانی کردن طولانی مدت یک اسب، یک نوآوری جالب رو کرد!

سیزده بدر شطرنجی در لندن - نکته نهم : در دور آخر رجبوف که تنبیه سختی از جانب آرونیان شد، کمتر کبکبه و دبدبه روزهای قبل را داشت و در همان اوایل بازی پس از انجام حرکت، به سرعت به طرف درب کوچکی که به پشت محوطه راه داشت رفت اما همزمان از آن سوی در، کرامنیک با همان سرعت قصد داخل شدن را داشت که چیزی نمانده بود دو بازیکن صورت به صورت یکدیگر را مجروح کنند که خوشبختانه به خیر گذشت! در ضمن مطمئن نیستم که درست دیدم یا نه، اما در دور اول، رجبوف وقتی پشت میز نشست، بجای اینکه صندلی خود را جلو ببرد، سعی داشت که میز را بطرف خود بکشد که موفق نشد!!

 

 

 

 

دور دهم :

حرکت 21 بازی بود و هنوز گسترش رجبوف در برابر سویدلر کامل نشده بود [گسترش موقعی کامل می شود که ارتباط بین رخ ها برقرار شود] که دو بازیکن با سه بار تکرار حرکت، برگه های ثبت را با نتیجه تساوی امضا کردند.

گریشوک در مصاف با کرامنیک در تنگی زمان شدید قرار داشت اما درست در لحظاتی که به نظر می رسید وی به یک تساوی بدون دردسر دست خواهد یافت با یک تعویض اشتباه وارد یک آخر بازی بازنده شد. ناگفته نماند در این دیدار کرامنیک بسیار زیرکانه بازی کرد و از تنگی زمان هموطنش نهایت استفاده را برد.  

لئون آرونیان برد، البته بهتر است بگویم واسیلی ایوانچوک باخت. علت؟ بله ... باز هم تنگی زمان! چوکی در این دیدار نیز در حرکت 21 بازی تنها 20 دقیقه زمان داشت و در حالی که باید برای گرفتن یک ساعت زمان اضافی، از مرز 40 حرکت عبور می کرد حتی موفق به انجام حرکت سی اُم نشد. ایوانچوک که هنوز نتوانسته است خود را با شرایط زمانی این مسابقه وفق دهد در عین شایستگی در قعر جدول قرار گرفته است. 

کارلسن رفت و برگشت ... حریف این دور مگنوس کارلسن کسی نبود جز  "بوریس گلفاند" مدافع عنوان قهرمانی که همچون دور رفت، دور برگشت را نیز به وی باخت. بد نیست بدانید هر چهار دیدار اخیر کارلسن و گلفاند به نفع حریف جوان به پایان رسیده است که البته در این سطح این گونه اتفاقات کم نظیر است.


تساوی زودهنگام سویدلر و رجبوف پیامی برای تماشاگران داشت: مسابقه می توانست اینگونه باشد!
یک نکته راجع به رجـبوف: تیمور رجبوف آذری، یکی از سفیران صلح سازمان جهانی «یونيسف» است
ا

پس از این باخت گریشوک، باز هم اتهاماتی مبنی بر «روس بازی» مطرح شد حتی از سوی وسلین توپالف!
پیش از این مسابقات کرامنیک و گریشوک تنها 12 بار! با یکدیگر دیدار داشتند (11 تساوی و 1 برد ولادیمیر)
ا

چهار باخت تنگی زمانی، جریمه سنگین ایوانچوک است که وسواس خاصی برای انجام حرکات صحیح دارد
ا

لحظاتی پس از چهارمین باخت پیاپی بوریس گلفاند در برابر مگنوس کارلسن

سیزده بدر شطرنجی در لندن - نکته دهم : روز پایانی مسابقات از هر روز دیگری شلوغ تر بود و سالن کنفرانس بسیار داغ! هرچند امسال خیلی غیرمترقبه هوای لندن در این دوران بسیار سرد شده و بنده شخصاً چند روزی ناخوش و نتوانستم آن طور که دلم می خواست به تماشای این مسابقات بیایم.

 

دور یازدهم :

در این دور "کارلسن" که در دام تدارکات فنی و روانی "گریشوک" یا بهتر بگویم «روس ها» گرفتار شده بود چیزی نمانده بود که متحمل اولین باختش در مسابقات شود اما به لطف مهارت و البته بازهم کمی خوش اقبالی، به تساوی رسید.  

"کرامنیک" با غلبه بر "رجبوف" قعرنشین، امیدها را زنده نگه داشت تا با اختلاف 0.5 امتیاز نسبت به کارلسن صدرنشین به رده دوم جدول رده بندی صعود کند. در این دوره از مسابقات هرقدر کرامنیک به لطف مدیریت زمان به پیروزی رسیده، ایوانچوک به علت عدم مدیریت زمان متحمل شکست شده است.

البته "واسیلی ایوانچوک" این بار نباخت. چرا که حریفش "بوریس گلفاند" بود که با تکرار حرکات، بازی را قبل رسیدن به حرکت هجدهم به تساوی کشاند.

در سوی دیگر، "آرونیان" با توجه به تساوی کارلسن، این بخت را داشت تا با غلبه بر "سویدلر" بار دیگر به صدر جدول رده بندی صعود کند اما انقدر بد بازی کرد که هم باخت و هم از رده دوم به رده سوم نزول کرد!


ایوانچوک لحظاتی پیش از آغاز دور یازدهم [جوراب چوکی هم مثل خودش عجیب]

سخت ترین وضعیت برای یک استاد و حتی یک شطرنج باز
ایوانچوک اصلاً عادت ندارد که چند دور مانده به پایان مسابقات، شانس قهرمانی نداشته باشد
شرایط در این مسابقات طوری پیش رفته که وی حتی سوم هم نخواهد شد!
ا

ایوانچوک به پشت میز رفت و با همکاری حریف در 17 حرکت سریع ترین نتیجه این دور را رقم زد
این گونه تساوی ها از ایوانچوک اوکراینی بعید بود چرا که وی به جنگندگی شهره است
ا

گلفاند در پایان مسابقه از نتیجه تساوی راضی به نظر می رسید
ا

چشمش زدیم: مگنوس کارلسن امروز سراسیمه و به این شکل به پشت میز آمد!

مصاف مگنوس کارلسن و الکساندر گریشوک
"کارلسن" در دور رفت با مهره سفید در برابر "گریشوک" به پیروزی رسیده بود اما وی از سال
گذشته کم از "گریشوک" خاطره بد ندارد. اول این که نتوانست قهرمان بلیتس جهان شود
و این عنوان به "گریشوک" رسید و دوم این که در مسابقات قهرمانی سریع جهان نیز با باخت
به "گریشوک" از کسب عنوان قهرمانی بازماند تا "کاریاکین" به مقام قهرمانی برسد.
ا

الکساندر گریشوک که در این دور به لطف تدارکش از آرامش و اعتماد به نفس خاصی برخورددار بود
امشب روس ها حسابی خوشحال شدند چرا که به هر ترتیبی بود "کرامنیک" به یک قدمی صدر رسید
ا

لحظه ای گریشوک حرکت h4 را انجام داد و میز را ترک کرد ...
حساسیت و روند بازی به گونه ای بود که پس از گذشت دو ساعت تنها 11 حرکت از این دیدار انجام شد!
ا

کارلسن در دیدار برگشت آمادگی لازم را جهت غلبه بر تدارکات گریشوک [در پشتش یک روسیه] نداشت
وی پس از حرکت پنجم غافلگیرکننده حریف، پاک به هم ریخت و در حد و اندازه های خود ظاهر نشد و
کار به جایی کشید که در آستانه باخت هم قرار گرفت اما تنگی زمان شدید حریف به دادش رسید!

یکی از یادداشت های زنده ای که درج کرده بودیم:
حدود یک ساعت از آغاز مسابقات می گذرد و و تنها 6 حرکت! از دیدار "گریشوک" و "کارلسن"
انجام شده است. "گریشوک" در حرکت پنجم با انجام h4، حریف و تماشاگران را سورپرایز کرد!
ا

گریشوک در حال نظاره دیدار دوست صمیمی و هموطنش پیتر سویدلر [مگنوس در گوشه تصویر]
سویدلر امروز بازی خارق العاده ای از خود به نمایش نگذاشت اما آرونیان پایین تر از سطحش ظاهر شد
در مرحله شروع، آرونیان که مهره سیاه را در اختیار داشت «دفاع نیمزوهندی» بازی کرد
ا
راجع به دفاع نیمزوهندی
دفاع «نیمزو هندی» به پاس مطالعات "آرون نیمزوویچ" [1935-1886] استاد بزرگ، نویسنده و
نظریه پرداز سرشناس روس [در ریگا متولد شد و در اواخر عمر تبعه کشور دانمارک شد]
به نام وی نامگذاری شده است. "نیمزوویچ" به واسطه مطالعات، نظریات و نوشته هایش از
تاثیر گذارترین [و شاید تاثیر گذارترین!] شطرنج باز تاریخ جهان و پیشرو مکتب «هایپر مدرن» در
شطرنج محسوب می شود. از مهمترین ایده‌ های وی می‌ توان به ترجیح کنترل خانه ‌های
مرکزی با سوارها به جای روش سنتی اشغال آن ‌ها با پیاده ‌ها، بیش‌ محافظت (از یک خانه یا مهره)،
بازی پیشگیرانه با هدف خنثی ‌سازی طرح های حریف، گسترش فیل‌ ها به روش فیانکتو [فیانچتو]،
استفاده از ستون‌ های باز و حمله به عرض هفتم اشاره کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد.
 ا

آرونیان امروز اصلاً روی فورم نبود و به هیچ عنوان طراوت و آرامش دورهای پیشین را نداشت
البته علتش را احتمالاً در نکته یازدهم «سیزده بدر شطرنجی در لندن» آقای کوثری خواهیم یافت!
به هر حال وی این دور را به تلخی باخت و به رده سوم جدول رده بندی نزول کرد


هریک از تماشاچیان مسابقات به وسیله یک تبلت از ریزترین جزییات مسابقات آگاه می شدند
یعنی می شود که روزی مسابقات کشورمان نیز به این شکل و با این امکانات برگزار شود؟
هرچند که فعلاً در برخی از مسابقاتمان از امکانات اولیه و ساده تری همچون یک بوفه محرومیم ...

وقتی نایجل شورت جوگیر شد
از آن جا که بازی های این دور بسیار تاکتیکی و مهیج شده بودند، "نایجل شورت" که حسابی تحت تاثیر
جو قرار گرفته بود، گفت: "شطرنج همه اش تاکتیک است و استراتژی چیز مزخرفی است!!"

سیزده بدر شطرنجی در لندن - نکته یازدهم : در دور آخر مسابقات، دماغ سرخ و قیافه لئون آرونیان نشان می داد که کمی مریض احوال است و بعد از بدبیاری های چند دور آخر، به مرغی که پر و بالش ریخته شباهت داشت!

 

دور دوازدهم :

در دور دوازدهم تماشاگران مسابقات شاهد دور دراماتیکی بودند چرا که "مگنوس کارلسن" پس از دورها صدرنشینی، سرانجام توسط امید اول روس ها که در دور برگشت فوق العاده ظاهر شده است به زیر کشیده شد. در این دور پیروزی دیرهنگام کرامنیک در برابر آرونیان و باخت دور از انتظار کارلسن در برابر ایوانچوک تمامی معادلات و پیش بینی های قهرمانی را به هم ریخت.

در پایان این دور کرامنیک با کسب 8 امتیاز برای اولین بار و به تنهایی در صدر قرار گرفت. کارلسن و آرونیان نیز به ترتیب با 7.5 و 6.5 امتیاز در تعقیب وی به سر می برند. اکنون طبق احتمالات، شانس قهرمانی کرامنیک 65% تخمین زده شده است.

گلفاند در برابر سویدلر
هرچند که گلفاند پس از مرحله شروع به وضعیت خوشایندی رسید اما دو بازیکن بلافاصله
پس از عبور از مرز 40 حرکت و گرفتن یک ساعت زمان اضافی به تساوی توافق کردند!
جالب اینکه برای اولین بار در این دور تمامی دیدارها پس از گذشت 40 حرکت به اتمام رسید


بوریس گلفاند پس از دیدار: "دفاع از وضعیت برای سیاه (حریف) سخت بود"



پیتر سویدلر پس از دیدار: "بازی فورمی شد که من در آن راحت نبودم"
ا
ا

رجبوف در برابر گریشوک
رجبوف که در دورهای اخیر فروغ گذشته را نداشت در مصاف با گریشوک سرانجام به وضعیت
بهتری رسید و فاصله زیادی تا پیروزی نداشت اما سرسختی گریشوک مانع از آن شد


گریشوک پس از دیدار لب به تحسین از حریف گشود و گفت: "تیمور بسیار عالی بازی کرد"
ا
ا

آرونیان در برابر کرامنیک
اما مهمترین دیدار این دور بین کرامنیک و آرونیان بود که این دیدار حماسی و فراموش نشدنی
 با اشتباه فاحش و باورنکردنی آرونیان آن هم در آخرین دقایق به نفع کرامنیک به پایان رسید



نظرات استادان پس از این دیدار بسیار جالب توجه بود:
آرونیان: "صادقانه بگویم پس از حرکت 17 تصور می کردم که وضعیتم برنده است"
کرامنیک: "واقعاً!؟ من هم اینجا من فکر می کردم به پیروزی بسیار نزدیک هستم!"
ا
ا

آرونیان که در تاکتیک کم نظیر است و این حیث با "میخائیل تال" مقایسه می شود
در این دیدار در مرحله آخر بازی در حالی که می توانست به راحتی به تساوی برسد
با انجام یک اشتباه تلخ و فراموش نشدنی نتیجه بازی را به کرامنیک تقدیم کرد!
البته استاد بزرگ ارمنی در سراسر این دیدار زیر فشار و همچنین دچار تنگی زمان بود و
ناگفته هم نماند که سه دور اخیر بدون حتی یک روز استراحت و پیاپی برگزار گردید
ا
ا

حالا کرامنیک که در دور رفت حتی یک پیروزی کسب نکرده بود (هفت تساوی پیاپی)
در دور برگشت از پنج دیدار، چهار برد!! کسب نموده و به تنهایی در صدر است
ا
ا
کارلسن در برابر ایوانچوک
امروز نخستین باخت مگنوس کارلسن در این دوره از مسابقات و از دست دادن صدرنشینی،
جهان شطرنج را شوکه کرد. این ها پیامد "هالک شدن" واسیلی ایوانچوک بود!
ا
ا

هالک نام یک شخصیت تخیلی و ابر قهرمانانه در کتاب های کُمیک استربپ (مصور) است
او هیولایی جهش یافته انسان ‌نما، عظیم ‌الجثه و سبز رنگ است که زور زیادی داشته و
نمی ‌تواند خشمش را کنترل کند. هالک گاهی اوقات فوق تهاجمی و وحشی و گاهی باهوش
و برنامه ریز نمایش داده شده است. در داستان هالک همان دکتر بنر فیزیک ‌دان می باشد
بنر اولین بار وقتی که به صورت اتفاقی در معرض اشعه های بمب گامایی اختراع خودش
 قرار گرفت، به هالک تبدیل شد. حالا هر وقت بنر خشمگین شده و یا زندگی اش در خطر
باشد، به هالک تبدیل می شود. فیلم های فراوانی راجع به هالک ساخته شده است.
ا
ا

از بی مبالاتی کارلسن و اصرار غیرمنطقی اش برای پیروزی در دیدار دور دوازدهم که بگذریم
امروز ایوانچوک با ارائه یک بازی بی نقص پس از هفت ساعت، شماره یک جهان را شکست داد
ا
ا

کارلسن پس از بازی راجع به از دست دادن شانس تساوی در مرحله آخر بازی گفت:
"در حرکت 71 می توانستم با حرکت
c6  بازی را به تساوی بکشانم که بی دقتی کردم"
ا
ا

اما صحبت ها ایوانچوک پس از نمایش فوق العاده اش بسیار جالب بود:
"همانطور که دیروز گفتم ادامه این مسابقات برایم خیلی مهم نیست و برای من به منزله
اردوی آمادگی برای حضور در مسابقات بعدی ام (تیمی روسیه) است!! البته که امروز
من یکی از بازی های خوبم را انجام دادم اما قصد برد نداشتم چرا که پس از حرکت 23
وضعیت را مساوی ارزیابی کرده بودم. اگر مگنوس ریسک نمی کرد من برنده نمی شدم"
ا
ا
برای اینکه سطح این تورنمنت را یادآوری کنم می خواهم اطلاعاتی راجع به تیمور رجبوف
استاد بزرگ آذری که اکنون با اقتدار! در قعر جدول رده بندی قرار دارد، ارائه نمایم:
ا

تیمور رجبوف در سال 2001 و در سن 14 سالگی به عنوان استاد بزرگی شطرنج دست یافت
وی قبل از رسیدن به سن 16 سالگی در تورنمنت لینارس 2003 در حالی در برابر کاسپاروف
 با مهره سیاه به پیروزی رسید که گری کاسپاروف 7 سال بود که با مهره سفید نباخته بود!
نکته جالب اینکه وی در آن دیدار از ترس چشمان نافذ کاسپاروف عینک دودی به چشم زد!!
رجبوف در همان سال در برابر دو قهرمان فیده جهان (آناند و پونوماریف) نیز به پیروزی رسید
ا

سیزده بدر شطرنجی در لندن - نکته دوازدهم : در دور آخر برخلاف چوکی (که سرحال نبود!) و برخی دیگر از بازیکنان، کرامنیک از همه سرحال تر به نظر می رسید و دائم در حال تردد و چای و قهوه خوردن بود، به طوری که قهوه سالن را تمام کرده و سرانجام از پشت محوطه برای خودش یک پارچ قهوه آورد و کنار میزش گذاشت! کرامنیک از همان شروع و مدلی که بازی را آغاز کرد، معلوم بود که قصد دارد با پیچیده کردن بازی، چوکی را از نظر زمان به دردسر بیاندازد که تقریباً موفق هم بود، اما حریف این بار بسیار هوشیارتر از گذشته نشان داد. ایوانچوک ابتدا کارلسن را ادب نمود و در آخرین دور خودش او را قهرمان مسابقات کرد.

 

 

 

 دور سیزدهم :

یک دور هیجان انگیز دیگر ... در حالی که وضعیت بهتر ولادیمیر کرامنیک در برابر بوریس گلفاند خبر از پیروزی می داد در سوی دیگر وضعیت مگنوس کارلسن در برابر تیمور رجبوف حسابی گره خورد و از آن جا که تنها یک دور به پایان مسابقات باقی مانده بود، پیروزی کرامنیک و تساوی کارلسن به احتمال فراوان به منزله یک فینال قهرمانی جهان کرامنیک-آناند دیگر تمام می شد. اما در واپسین لحظات بار دیگر تمامی معادلات به هم ریخت ...


آن قدر حساسیت دیدارهای ولادیمیر کرامنیک و مگنوس کارلسن بالا بود که تماشاگران کمتر توجه ای
به دیگر دیدارها داشتند. مصاف پر افت و خیز الکساندر گریشوک و لئون آرونیان در حالی که هردو بازیکن
در تنگی زمان شدیدی قرار داشتند بدون ریسک از سوی هیچ یک از طرفین به تساوی توافق شد
ا
ا

"ایوانچوک" این بار در برابر "سویدلر" دفاع فرانسه پیشرفته (شاخه ماکس ایوه) بازی کرد
بد هم بازی نکرد اما چه سود؟ وی بار دیگر زمانش به اتمام رسید و نتیجه را واگذار کرد!
ا

ایوانچوک که در دور قبلی با غلبه بر مگنوس کارلسن شگفتی ساز شده بود در این دیدار
به قدری در تنگی زمان بود که در حرکت سی و یکم تنها 28 ثانیه!! زمان باقی داشت ...
ا

چهره واسیلی گویای همه چیز است ...
ا

و همچنین چهره پیتر سویدلر
ا
ا

وضعیت کرامنیک در برابر گلفاند از وسط بازی بهتر شد اما دو بازیکن در تنگی زمان شدیدی
قرار داشتند و در حالی که گلفاند در وضعیت تدافعی بود، کرامنیک برتری اش را از دست داد
ا

بوریس گلفاند خوش شانس بود که امروز بازنده سالن مسابقات را ترک نکرد
ا
ا

مگنوس کارلسن جوان پیش از آغاز دیدار بسیار خسته به نظر می رسید
ا

ظاهراً وی هنوز تحت تاثیر باخت تلخ دیشب است ...

ا
چندین پیام زنده منتخب از دیدار تیمور رجبوف و مگنوس کارلسن:

"مگنوس کارلسن" مهره سیاه با دفاع «نیمزو هندی» به جنگ "تیمور رجبوف" آمده است
بیستمین حرکت از دیدار "رجبوف" و "کارلسن" انجام شد. وضعیت "کارلسن" مختصراً بهتر است
ضمن این "رجبوف" (حلزون مسابقات!) برای انجام 20 حرکت بعدی، تنها
23 
 دقیقه زمان دارد
در پایان حرکت بیست و ششم دیدار "رجبوف" و "کارلسن"، طرفین یک رخ، یک فیل، یک اسب
و
شش پیاده دارند. برتری مختصر با "کارلسن" است و "رجبوف" تنها 11 دقیقه! زمان دارد
"رجبوف" تنها 2 دقیقه! در برابر کارلسن (16 دقیقه) زمان دارد اما وضعیت مساوی است
"کارلسن" لحظاتی قبل از نزدیک وضعیت بهتر "ولادیمیر کرامنیک" را دید زد ... باید رجبوف را ببرم!
سه حرکت دیگر "رجبوف" از 40 حرکت رد می شود و "کارلسن" می ماند و یک وضعیت
مساوی!
"رجبوف" 40 حرکت را رد کرد و 1 ساعت زمان اضافی گرفت ... همه چیز به نفع روس هاست!
چهره "مگنوس کارلسن" مغموم به نظر می رسد ... «آخر چگونه این وضعیت را ببرم!؟»
دیدار "کارلسن" و "رجبوف" همچنان با برتری بسیار مختصر "کارلسن" در حال پیگیری است
...
"کارلسن" در این لحظات میز را ترک کرده ... "رجبوف" با خیال راحت در حال فکر کردن است.
در دیدار "رجبوف" و "کارلسن" رخ ها تعویض شد ... اکنون طرفین یک فیل، یک اسب و شش

پیاده دارند. از آن جا که "رجبوف" سه جزیره پیاده ای دارد باید
هوشیار تر عمل کند ...
"رجبوف" شطرنج را در 4 سالگی آموخت و در سن 16 سالگی "کاسپاروف" را شکست داد!
استاد بزرگ "تیمور رجبوف" سفیر صلح سازمان جهانی «یونيسف» به منظور تبليغ جهت

استفاده مردم کشور آذربایجان از نمك يددار براي مبارزه با بيماری های مختلف
است
"کارلسن" سخت در فکر ... در سوی دیگر "رجبوف" خودش را خونسرد نشان می دهد تصویر
مطمئناً ترجیح "آناند" این است که با "کرامنیک" رودررو شود. نمایی از دیدار کرامنیک و گلفاند
جالب این که "ایوانچوک" [خراب کار!] در دور آخر با مهره سفید با "کرامنیک" دیدار می کند
"مگنوس کارلسن" نیز در دور آخر با مهره سفید با "پیتر سویدلر" روس! مصاف خواهد داشت
اوضاع "کارلسن" در این مسابقات بی شباهت به اوضاع «تیم ملی فوتبال ایران!»
نیست
به نظر می رسد که هر دو طرف - مخصوصاً کرامنیک - تلاش می کنند که وضعیت مساوی
-شان
 را کش بدهند که ابتدا نتیجه ی بازی دیگر مشخص شود. (حبیب نوبخت نیارق - اردبیل)
دیدار "رجبوف" و "کارلسن" از مرز 60 حرکت گذشت و 15 دقیقه زمان اضافی به طرفین داده
 شد. از این لحظه هر حرکت 30 ثانیه نیز اضافه خواهد شد. "رجبوف" 16 و "کارلسن" 41 دقیقه
نه "کارلسن" و نه "کرامنیک" راضی به تساوی نیستند و شاید بیم اتفاق غیرمترقبه ای رادارند!
اکنون به لحظه ای رسیدیم که "بوریس گلفاند" [با تکرار حرکات] نتیجه تساوی را در چنگ
دارد.
"کرامنیک" و "گلفاند" [بوریس خوش شانس] پس از 59 حرکت به تساوی رضایت دادند.
تنها امید "کارلسن" در این وضعیت مساوی این است که زمان حریف رو به کاهش است
...
"رجبوف" در تنگی زمان مضطرب و دست پاچه حرکت می کند. شانسی بزرگ برای "کارلسن"
آیا معجزه ای در حال وقوع است؟ حرکت شصت و چهارم "رجبوف
" [a4] بسیار ضعیف است!
نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که "رجبوف" در قعر جدول رده بندی
قرار دارد.
آقای مهدی پور بنده این کل رجب! را بهتر از شما می شناسم و اینجا وی را از نزدیک

دیده ام، بالاخره یک جایی وا می دهد!! (مهدی کوثری - لندن)
با اين تنگي وقت "رجبوف" و انگيزه و سماجت "كارلسن" شايد غير ممكني در حال اتفاق
 افتادن باشد ... اين "كارلسن" اصلاً به دومي راضي نيست! (محمد ابراهیم زاده - تهران)
ظاهراً بی جهت نبود که "ولادیمیر کرامنیک" بازی مساوی را ادامه می داد ...
حرکت a4 "تیمور رجبوف" (2793)
 آزار دهنده است!! (محمدرضا افشاری - تهران)

پیروزی کارلسن را پیشاپیش تبریک می گویم! سال خوبی داشته باشید! (رضوانی
- تهران)
"کارلسن" برای این که اجازه ندهد "رجبوف" گرفتار در تنگی زمان، ارزیابی خوبی از وضعیت
داشته باشد سریع تر بازی می کند، البته خودش هم با این کار چند فرصت
بهتر را از دست داد!

برتری "کارلسن" دوباره کم شد ... اما "رجبوف" تنها 28 ثانیه زمان دارد ... تنگی
زمان شدید!
"کارلسن" حالا دارد فکر می کند ... و دوباره رفته رفته و کم کم وضعیتش را بهتر می کند.
ببینید تنگی زمان چه معضلی است ... حتی سوپر استادها هم مستاصل شده اند
...
همچنان پیروزی در این بازی بسیار سخت است ... نیاز به همکاری بیشتر از "رجبوف
"!
استاد افشاری نظر شما راجع به این آخر بازی چیست؟ تنگی زمان کار دست "رجبوف" می
دهد؟
«برد منچستر یونایتدی مگنوس کارلسن در دور سیزدهم» این خبر کوتاه امشبم خواهم
بود؟
"
کارلسن" در حرکت 79 بجای حرکت خوب اما فرا انسانی Nb4، حرکت Ne5 را انجام داد ...
خدای من ... چی می بینم؟ اشتباه فاحش "رجبوف" در حرکت هشتادم
... Nd3 خواهد برد ...
قطعاً استاد! تنگی وقت مضاف بر نبوغ "کارلسن" کار خود را خواهند کرد. (افشاری
- تهران)
"کارلسن" حرکت Nd3 را انجام داد ... اما در حرکت بعد Nxf2 نکرد و Nc1 جالب را انجام داد!
عزیزانی که مشکلات قلبی دارند ادامه را بازی را نبینند! "کارلسن" یک سوار پیش
افتاد!!!
با هدیه ای که "رجبوف" در تنگی زمان داد "کارلسن" برای پیروزی کار راحتی در پیش
دارد ...
ماراتن دیدنی "تیمور رجبوف" و "مگنوس کارلسن" تا دقایقی دیگر به پایان خواهد رسید
...
بله ... بله ... برد منچستر یونایتدی "کارلسن" در دور سیزدهم ... تبریک به کارلسنی ها

ا
ا

لحظه پایان ... بردی معجزه وار ... داور مسابقات برای ثبت نتیجه به بازیکنان نزدیک می شود
ا

از آنجا که این دیدار آخرین دیدار بود تماشاگران به وجد آمده و هیجان زده، به راحتی کف زدند!
ا

چهره شادمان کارلسن که در حال جمع کردن وسایلش و خروج از سالن مسابقات است
وی تا همین چند لحظه پیش بسیار مغموم بود و تلاش هایش را از دست رفته می دید ...
ا

مگنوس از سالن خارج و وارد راهرو شد ... ظاهراً رجبوف خجالت می کشد با منتظرانش رودررو شود!
ا

ا

همراهان و دستیاران مگنوس کارلسن مثل خودش سر از پا نمی شناسند ...

سیزده بدر شطرنجی - نکته سیزدهم : یکی از سیزده موردم دروغ سیزده بوده و از بین آچمزی هایی که جواب درست را بدهند، به قید قرعه یکی انتخاب شده و برای وی «سریال نامبر سالیانه Playchess» خریداری و اهدا خواهد شد.

 

این مطلب در حال کامل شدن است ...


[پاسخ هایتان را به 
admin@achmaz.ir و با موضوع «دروغ سیزده» ارسال نمایید]

آخرین مهلت ارسال پاسخ 13 اردیبهشت ماه می باشد

منبع : سایت آچمز

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir

www.hamadanchess.loxblog.com




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر